onsdag 28 oktober 2009

Officiellt: nu tillåtet med reparationer i depån

Mästerskapets styrande organ har beslutat att tillåta tankning och reparationer av bilarna under depåstoppen i de två lopp som återstår av 2009 års mästerskap, detta efter att ha utvärderat händelserna i de två inledande loppen i Nederländerna och Spanien samt icke-mästerskapsloppet i Sebring.

- I Nederländerna hade vi bara fyra bilar i mål, säger mästerskapsgeneralen i ett pressmeddelande, i Sebring fem och sju stycken i Spanien. Av sammanlagt tjugoåtta startande bilar på tre lopp har tolv bilar brutit av olika anledningar, två förare har skadat sig, varav en blir borta resten av säsongen, och en har olyckligtvis omkommit. För att undvika fler sådana incidenter har vi nu beslutat att tillåta stallen att utföra vissa reparationer på sina bilar under depåstoppen samt fylla på bränsle.

De förare som skadat sig är Guerilla Warfare:s Pira Sands, som dock är tillbaka till Tysklands Grand Prix, Locusts Nigel Mainsail, som missar resten av säsongen och som ersätts av Enson Pittifaldi, samt Rävgift Boiwes Stefan Fälla, som omkom i uppvärmningsloppet i Sebring och som ersatts av Ben Oxenberg.