söndag 22 november 2009

Pira Sands skadad

Båda Guerilla Warfare-förarna tvingades bryta dagens lopp i Monaco på grund av punkteringar man ådragit sig då man missbedömt kurvorna och stressat däcken för hårt. Medan Saoirse Farrell, stallets enda förare som tagit poäng hittills i år, kunde kliva ur bilen för egen maskin så fick Pira Sands assisteras av funktionärer och räddningspersonal.

I ett pressmeddelande nu på kvällen meddelar Guerilla Warfare att Sands undersökts av lokala läkare samt stallets egna fysiker och där man konstaterat att Sands har en mindre fraktur i armbågen. Skadan är inte allvarlig, men tillräckligt svår för att Sands skall tvingas stå över säsongsavslutningen, Tysklands Grand Prix. Det är sannolikt att Sands återigen ersätts av reservföraren Polly Pott. Pott ersatte Sands i Spaniens Grand Prix efter att Sands kraschat redan i första kurvan i säsongsöppningen på nederländska Circuit Park Zandvoort. Pott tvingades dock bryta loppet i Spanien sedan hon körts av banan av stallkamraten Farrell.

Resultat: Monacos Grand Prix

Fyra stall kom till start i Monte Carlo för Monacos Grand Prix, säsongens tredje deltävling. Under kvalet var det Team Nu'Lell:s Leonardo Everestlundo som var snabbast och han delade det första startledet med Team Locust:s Albán Proust. Johan-Carlos Fiskikällarn, Team Nu'Lell, kvalade in som trea med Guerilla Warfare:s Pira Sands som fyra. Det tredje startledet bestod av Team Locust:s Enson Pittifaldi i den femte startrutan och Rävgift Boiwe:s Ben Oxenberg i den sjätte. Längts bak i ledet stod Josef Bror, Rävgift Boiwe, och framför honom den andra Guerilla Warfare-bilen, med Saoirse Farrell.

Samtliga bilar kom iväg bra i starten, särskilt Oxenberg som gjorde dagens bästa start och genast kunde utmana om placeringarna direkt framför honom. Fiskikällarn kom dock iväg sent och passerades av flera bilar. In i första kurvan, Sainte Devote, fick han finna sig i att inneha den inte fullt så åtråvärda sistaplatsen. Bortsett från två sammanstötningar i Sainte Devote så var det mycket disciplinerad körning från hela fältet och det var Everestlundo, Proust och stundtals också Rävgift Boiwe och Guerilla Warfare som slogs om ledningen, men det var Everestlundo som var snabbast genom Mirabeau, Loews och den långa och mycket svåra Portier. Team Locust-duon Proust och Pittifaldi kom jagande efter och det var också den ordningen när bilarna passerade mållinjen ett halvt varv senare.

Längre bak körde Fiskikällarn upp sig bra och efter tunneln, Nouvelle-chikanen och Tabac så låg han helt plötsligt fyra. Pittifaldi var först med att gå i depå, medan Everstlundo, Proust och Fiskikällarn valde att fortsätta. Det gjorde även Sands, som gick ut på det andra varvet som femte bil. Rävgift Boiwe-duon Bror och Oxenberg valde att gå in i depån då de nästan kört slut på sina däck. På vägen in passerade Farrell Oxenberg och tog sig upp på en sjundeplats.

Guerilla Warfare och Rävgift Boiwe inledde en aggressiv körning på det andra varvet och lyckades stressa bilarna framför. Sands var till och med upp på en andraplats under en kort period då hon passerat både Proust, Pittifaldi och Fiskikällarn, men då började Rävgift Boiwe att komma bakifrån, framför allt Oxenberg. Den aggressiva körningen ledde till att Sands till slut missbedömde ingången till Nouvelle-chikanen och kom in med för hög fart. De redan slitna däcken gav vika och Sands Guerilla Warfare FD6-72 slog i skyddsbarriären i hög fart. Sands fick hjälpas ur bilen av räddningspersonal medan resten av fältet passerade olycksplatsen.

Proust och Pittifaldi hade en intensiv kamp om andraplatsen genom Tabac, Piscine och Rascasse, men de kunde inte göra något åt suveräne Everestlundo som skickligt höll konkurrenterna på betryggande avstånd. Everstlundo kunde obehindrat passera mållinjen som vinnare i Monacos Grand Prix. Oxenberg, Fiskikällarn och Farrell närmade sig Locust-duon i Rascasse, men de var för upptagna med den interna kampen om fjärdeplatsen att Proust och Pittifaldi kunde ta sin kamp om andraplatsen ända till den avslutande Antony Noghes-kurvan och ut på start- och målrakan. Det var dock Proust som var först över mållinjen av de två, tätt följd av Pittifaldi.

I Rascasse var det Fiskikällarn som gick segrande ur striden och i Antony Noghes kunde han sedan säkra fjärdeplatsen. Oxenberg slutade femma och Farrell, som redan snurrat en gång under loppet, satsade för hårt i Rascasse och snurrade återigen. Detta tillät Bror att passera och den sista poängplatsen gick till honom och Rävgift Boiwe. Farrell återfann sig aldrig efter snurrningen och viljan att försöka reparera skadan blev för stor. Farrell satsade för hårt genom Antony Noghes och drog på sig en punktering, vilket precis som Sands skickade in bilen i skyddsbarriären. Ett snöpligt slut för Guerilla Warfare och Saoirse Farrell som tvingades bryta loppet i den absolut sista kurvan.

Everestlundos seger var hans och Nu'Lell:s första och bröt Team Locust svit på två raka segrar. Nu'Lell tog dessutom in två poäng på Team Locust i konstruktörs-VM och i förar-VM är ledningen nu delad mellan Everestlundo och Proust, med Pittifaldi två poäng bakom. Rävgift Boiwe säkrade tre poäng och är fortfarande med i kampen om slutsegern medan Guerilla Warfare nu definitivt är borta från segerdiskussionerna i och med att man lämnar Monaco med noll nya poäng.

Resultat, Monacos Grand Prix
1. L Everestlundo, Nu'Lell - 9 poäng
2. A Proust, Locust - 6 poäng
3. E Pittifaldi, Locust - 4 poäng
4. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 3 poäng
5. B Oxenberg, Boiwe - 2 poäng
6. J Bror, Boiwe - 1 poäng
---------------------------------
DNF S Farrell, Guerilla Warfare (punktering)
DNF P Sands, Guerilla Warfare (punktering)

Aktuella tabeller
1. A Proust - 15 poäng
= L Everestlundo - 15 poäng
3. E Pittifaldi - 13 poäng
4. J Bror - 9 poäng
5. B Oxenberg - 7 poäng
= J-C Fiskikällarn - 7 poäng
7. E Grün - 4 poäng
8.
S Farrell - 3 poäng
9.
E Demaio - 1 poäng
= N Mainsail - 1 poäng

1. Team Locust - 29 poäng
2. Team Nu'Lell Racing - 22 poäng
3. Rävgift Boiwe Racing - 16 poäng
4. Hell on Wheels - 5 poäng
5. Guerilla Warfare on Wheels - 3 poäng