söndag 14 november 2010

Resultat: Ungerns Grand Prix

Himlen öppnade sig och blötte ner Hungaroring kraftigt under gårdagens lopp i ungerska Budapest. Detta innebar regndäck på för samtliga av de tio förarna som utgjorde dagens startgrid. I kvalet visade den regerande världsmästaren Leonardo Everestlundo var skåpet skulle stå och knep Pole position för första gången detta år. Bredvid honom i första startledet stod Pistonheads Lars Stenberg, som ersatte den skadade Jens Persson. I det andra startledet återfanns Guerilla Warfare-duon Saoirse Farrell och Pira Sands. Platserna fem och sex ockuperades av Johan-Carlos Fiskikällarn och Nigel Mainsail, Sikh Rahr Ringö kvalade in som sjunde man och tabelltvåan Albán Proust som åtta. VM-ledande Kenny Katla blev inte bättre än nionde man och längst bak i startledet stod Öz G. Robbaré.

Samtliga bilar kom iväg bra i regnvädret då starten gick, bortsett från Mainsail som missade att få i en växel och kom iväg sent. In i kurva ett hade han tappat fyra placeringar och låg sist. Katla hade avancerat upp i fältet från sin nionde plats och låg nu före Robbaré, Fiskikällarn och Mainsail. I täten tog Stenberg ledningen in i kurva ett, tätt följd av Farrell och Sands. Proust, som jagade viktiga poäng, skadade både sin kaross och hjulupphängning fram till och med kurva ett, men kunde fortsätta.

I kurva två blev det trång med massor av bilar som slogs om det lilla utrymme som fanns i det våta underlagt och i utgången av kurvan kom Proust ikapp Ringö, som båda passerat Farrell och Sands och nu jagade Stenberg i täten. Proust och RIngö såg ut att ta sig ur situationen oskadda, de två hade kontakt med varandra, varpå norrmannen skickades av banan och in i den kringliggande skyddsbarriären. Ringös lopp var därmed över medan Proust kunde fortsätta. Men bakom honom kom Sands som skjuten ur en kanon. Irländskan passerade flera bilar på raksträckan och kom upp jämsides med Proust. Fransmannen, som hittills haft turen på sin sida och lyckats hålla sig på banan trots alla incidenter, hade spenderat allt på sitt lyckokonto. Sands och Proust slog ihop mitt på raksträckan och den här gången tvingades fransmannen bryta då hans skador på chassit var allt för stora. Sands fortsatte och lyckades ta ledningen från Stenberg i kurva tre.

Två bilar hade brutit loppet efter två kurvor, men sedan verkade förarna ha vant sig vid vägförhållandena. I kurva fem ledde Stenberg, som återtagit ledningen från Sands i ett tidigare skede. Sands jagade från sin andraplats och stallkamraten Farrell låg trea. Världsmästaren Everestlundo, som startat i Pole position, låg på en fjärdeplats och bakom honom kom Robbaré, Katla, Mainsail och Fiskikällarn. Stenberg tappade placeringar till Sands och Farrell och ut ur sista kurvan såg det ut som att Guerilla Warfare-duon skulle passera först. Farrell var dock för snabb på gasen ut ur sista kurvan, snurrade och tvingades bryta från sin förstaplats. I det läget hade redan Fiskikällarn tvingats bryta längre bak i fältet. Sands ärvde nu ledningen och var först att gå i depå. Stenberg följde tätt bakom, men passerades på raksträckan av Everestlundo, som chansade på att klara loppet utan stopp. Everstlundo var därmed ny tvåa. Längre bak gick även Mainsail, Robbaré och Katla, som nu låg sist, in i depån.

Under det andra varvet var fältet utspritt och inte mycket av värde skedde. Stenberg öppnade stenhårt och passerade Everstlundo in i kurva ett. Det såg därmed ut som att italienarens chansning på att inte gå i depå inte skulle betala sig. Stenberg skulle dock få betala priset för sin aggressiva körning då han, i ett försök att ta in på den ledande Sands, förivrade sig i kurva två och gled av banan med sina utslitna däck och fick motorstopp. Resten av loppen var ren defilering; Sands tog sin och Guerilla Warfares första seger, världsmästaren Everestlundo blev tvåa, Mainsail blev trea trots sin usla start, Robbaré blev fyra och Katla blev siste man i mål som femma.

I tabellen ryckte Katla ifrån med ytterliggare en poäng, nu nio poäng före Mainsail, som blev ny tvåa. Proust föll till en fjärde plats då han stannade kvar på sina tio poäng, samma summa som Sands som dock i och med dagens lopp hade en seger mer än fransmannen och därför hamnade på tredjeplats i tabellen. Everstlundo klättrade förbi Fiskikällarn i egenskap av bättre placering i föregående lopp. I konstruktörstabellen tog Team Locust in en poäng på ledande Pistonhead och Nu'Lell tappade tredjeplatsen till Guerilla Warfare.

I och med dagens resultat kunde Katla, med ett lopp kvar, se sig som klar mästare i årets mästerskap! Även om Katla inte tar en enda poäng i nästa lopp och Mainsail vinner så hamnar duon på samma poäng, men då Katla i det läget ändå har fler segrar än engelsmannen så vinner han ändå.

Fiskikällarn och Stenberg skadade sig lindrigt i sina avåkningar och kommer att tvingas behöva avstå säsongsavslutningen i Australien i morgon.

Resultat, Ungerns Grand Prix
1. P Sands, Guerilla Warfare - 9 poäng
2. L Everestlundo, Nu'Lell - 6 poäng
3. N Mainsail, Locust - 4 poäng
4. Ö Robbaré, Red Devil - 3 poäng
5. K Katla, Pistonhead - 2 poäng
---------------------------------
DNF L Stenberg, Pistonhead - 1 poäng (punktering)
DNF S Farrell, Guerilla Warfare (punktering)
DNF J-C Fiskikällarn, Nu'Lell (punktering)
DNF A Proust, Locust (kollision)
DNF S Ringö, Red Devil (kollision)

Aktuella tabeller
1. K Katla - 20 poäng
2. N Mainsail - 11 poäng
3. P Sands - 10 poäng
4. A Proust - 10 poäng
5. L Everestlundo - 6 poäng
6. J-C Fiskikällarn - 6 poäng
7. Ö Robbaré - 4 poäng
8. S Farrell - 3 poäng
9. J Persson - 2 poäng
10. S Ringö - 2 poäng
11. L Stenberg - 1 poäng

1. Pistonhead Racing - 23 poäng
2. Team Locust - 21 poäng
3. Guerilla Warfare - 13 poäng
4. Team Nu'Lell Racing - 12 poäng
5. Red Devil Racing - 6 poäng