fredag 23 oktober 2009

Inför: Nederländernas Grand Prix

Circuit Park Zandvoort
Zandvoort, Nederländerna
(klicka för större bild)

Banstatistik:
Banlängd: 320 ¹
Antal kurvor: 12 st.
Antal 1-stoppskurvor: 10 st.
Antal 2-stoppskurvor: 2 st.
Antal 3-stoppskurvor: 0 st.
Kurvschema: 1-1-1-1-1-1-1-1-2-2-1-1
Längsta kurvan: 12
Kortaste kurvan: 1
Längsta raksträckan: 56
Kortaste raksträckan: 4


¹ Baserat på det mittersta körfältet

Rävgift Boiwe BW2

Team Rävgift Boiwe Racing visade upp sin BW1 under säsongsuppvärmingen för en knapp vecka sedan, men då båda bilarna tvingades bryta och man dessutom förlorade en av sina förare, Stefan Fälla, i en dödskrasch har stallet sedan dess arbetat med en uppdaterad version av BW1, nämligen BW2. Idag kunde stallchefen Johan Boiwe avtäcka densamma inför församlad press.

- BW2 har samma prestanda som BW1, förklarade Boiwe, men den huvudsakliga skillnaden ligger i säkerheten. Vi har förstärkt monokocken och chassit och i allmänhet sett över bilens svaga punkter.

- Sett utifrån resultatet [i säsongsuppvärmingen] i Sebring så har vi delade känslor; vi startade först och sist och låg efter två kurvor etta och tvåa och det är positivt, sade Boiwe. Men det negativa var att båda bilarna bröt loppet och att vi förlorade Stefan Fälla. Farten i BW2 finns kvar då vi har behållit prestandan, så vi har all anledning att tro att vi kommer att kunna lsåss om segrar och vi hoppas att vi slipper se båda våra bilar bryta i Nederländerna nu när vi uppgraderat bilen för att hålla bättre.

BW2 kommer att köras av Josef Bror och Ben Oxenberg, som ersätter den förolyckade Stefan Fälla. Vem som nu blir stallets reservförare är i dagsläget oklart.

Rävgift Boiwe BW2