söndag 16 oktober 2011

Resultat: Singapores Grand Prix

Säsongens sista och avgörande lopp avgjordes på Marina Bay Street Circuit i Singapore och efter resultatet i föregående loppet i Japan var både förar- och konstruktörstabellen otroligt jämna. Därmed var kvalet i Singapore av största vikt. Pole position gick till Red Devil Racings Ralf Giskufe medan den andra startpositionen gick till mästerskapsledaren Johan-Carlos Fiskikällarn. Team Locusts Albán Proust är två poäng efter Fiskikällarn i tabellen och på startgridden var han också två platser bakom honom, i den fjärde startrutan. Mellan de två stod Enson Pittifaldi, som i Singapore gjorde sitt andra lopp för säsongen.

Startled nummer tre bestod av Guerilla Warfares Fide Castrol samt Red Devil Racings Sihk Rahr Ringö. Polly Pott knep sjunde startrutan för sitt Guerilla Warfare och tabelltrean Leonardo Everestlundo fick nöja sig med åttonde och sista startpositionen. Lagom till start öppnade skyarna sig och dränkte Marina Bay i nederbörd, vilket gjorde att samtliga förare valde att starta loppet på regndäck. Starten var också lugn och alla kom iväg bra. Bäst start fick nog Proust som i utgången av kurva ett hade passerat både Pittifaldi och Fiskikällarn. Ringö passerade Castrol i första kurvan och Everestlundo tog sig upp på en sjundeplats på Potts bekostnad. In i kurva två ledde Giskufe fortfarande och Fiskikällarn återtog sin andraplats från Proust. Ut ur kurvan var det återigen Proust som låg tvåa och nu hade även Pittifaldi passerat Fiskikällarn. Bakom dessa kom Pott, Everestlundo, Castrol och Ringö.

Giskufe ryckte till sig en lucka och kunde dra ifrån i ledningen medan resten av fältet fick göra upp sinsemellan om andraplatsen; efter kurva tre var det Locust-duon Proust och Pittifaldi, men strax bakom jagade Ringö, som tagit sig upp på en fjärdeplats. Även Everestlundo hade avancerat, på Fiskikällarn, Castrol och Potts bekostnad. I kurva fyra hade Ringö avancerat ytterligare och låg nu på andraplats, före Proust, Pittifaldi och Everestlundo. Fiskikällarn gjorde en vild satsning in i kurvan och tog sig upp på en tredjeplats samtidigt som Pott passerade Castrol för sjundeplatsen i kurva tre. Fältet delade upp sig en aning i tre grupper; den första bestod enbart av ledande Giskufe, grupp nummer två av de närmast jagande; Proust, Pittifaldi, Fiskikällarn och Ringö och grupp tre av Everestlundo, Pott och Castrol. Inom varje grupp var kampen om positionerna hård och detta visade sig allra tydligast när Castrol kolliderade med sin egen stallkamrat i kurva sex och såg till att Pott tvingades bryta loppet.

Två kurvor senare var det dags för kubanen att slå till igen. Den här gången var det Everestlundo han kolliderade med. Kubanen kunde fortsätta loppet men italienaren skickades av banan och även han var därmed borta. Sammanstötningen inträffade i kampen om sjätteplatsen och längre fram i fältet var det Pittifaldi som jagade Giskufe från sin andraplats medan Proust, Fiskikällarn och Ringö gjorde upp om tredjeplatsen. Förarna bytte flitigt positioner med varandra och när Giskufe gick i depå inför det andra varvet hade Ringö klättrat till en andraplats. Tätt bakom honom låg Pittifaldi, Fiskikällarn och Proust medan Castrol var aningen akterseglad. Giskufe kom ut ur depån i god tid och kunde passera första kurvan samtidigt som Pittifaldi, Ringö och Proust gick in för sina stopp. Fiskikällarn chansade och valde att fortsätta utan att göra ett depåstopp och kunde därmed klättra till andra plats. I det läget kom Castrol precis ut ur sista kurvan.

Efter depåstoppen började Giskufe tappa mark gentemot sina jagande konkurrenter och i kurva tre var han inte bara upphunnen av Proust utan också passerad. Dessutom hade han Pittifaldi tätt bakom sig. Fiskikällarn jagade från sin fjärdeplats och försökte hålla undan för Ringö medan Castrol gjorde vad han kunde för att komma ikapp förarna framför. In i kurva fyra hade Pittifaldi passerat både Giskufe och Proust, Ringö hade tagit sig förbi Fisikällarn och Castrol kämpade vidare en bit bakom. Ringö blandade sig i toppstriden på raksträckan fram mot kurva sex och passerade både Giskufe och Proust och låg nu bakom ledande Pittifaldi. In i kurvan blev det trångt om utrymme och Proust, i ett försök att passera Ringö, gjorde ett misstag. Han slog i norrmannens bil, knuffades in i barriären på andra sidan och slog sönder sin bil samtidigt som Ringö tvingades parkera på grund av skadorna av kollisionen. I och med detta blev det också klart att Fiskikällarn skulle kunna hålla ut i tabellen och bli världsmästare eftersom även tabelltrean Evereslundo brutit loppet. Fiskikällarn låg i det läget på femteplats med enbart Castrol bakom sig.

Med fyra bilar kvar i loppet och med tvåan och trean borta var det ingen som längre kunde hota Pittifaldi i ledningen. Fiskikällarn körde upp sig och gjorde ett försök i kurva tio, men passerades återigen av Pittifaldi. Castrol passerade Giskufe i kurva nio och låg nu helt plötsligt på en pallplacering. Pittifaldi vann loppet och tog sin andra seger i karriären på fem försök. Fiskikällarn blev tvåa som klar världsmästare och Giskufe knep tredjeplatsen efter att ha passerat Castrol på start- och målrakan i en dramatisk upplösning.

Fiskikällarn drog ifrån i tabellen med fem poäng och kunde se sig som segrare med sju poängs marginal före Proust. Pittifaldi avancerade till en femteplats i och med sin seger, men i konstruktörstabellen hjälpte det föga. Visserligen hamnade Nu'Lell och Locust på samma poäng, men Nu'Lell kunde ändå titulera sig mästare i egenskap av fler segrar under säsongen, tre mot Locusts två. Red Devil Racing kunde även återta tredjeplatsen från Guerilla Warfare och avsluta säsongen en placering bättre än året innan.

Resultat, Singapores Grand Prix
1. E Pittifaldi - 9 poäng
2. J-C Fiskikällarn - 6 poäng
3. R Giskufe - 4 poäng
4. F Castrol - 3 poäng
---------------------------------
DNF Ringö - 2 poäng
DNF A Proust - 1 poäng
DNF L Everestlundo
DNF P Pott

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 29 poäng
2. A Proust - 22 poäng
3. L Everestlundo - 18 poäng
4. S Ringö - 16 poäng
5. E Pittifaldi - 15 poäng
6. N Mainsail - 10 poäng
7. S Farrell - 10 poäng
8. P Sands - 9 poäng
9. F Castrol - 7 poäng
= R Giskufe - 7 poäng
11. Ö Robbaré - 6 poäng
12. P Pott - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 47 poäng
2. Team Locust - 47 poäng
3. Red Devil Racing - 29 poäng
4. Guerilla Warfare - 27 poäng

Resultat: Japans Grand Prix

Solen sken över japanska Suzuka International Circuit under gårdagen då säsongens femte och näst sista lopp skulle avgöras. Tre nya förare kom till start denna dag, varav två är tidigare bekanta ansikten. I Team Locust ersattes den skadade Nigel Mainsail av brasilianaren Enson Pittifaldi, som därmed gör sitt första lopp sedan 2009. Guerilla Warfare on Wheels kom med två nya förare i sina bilar då både Saoirse Farrell och Pira Sands skadade sig under USA:s Grand Prix. De ersattes av bekantingen Polly Pott, Kambodja, och nykomlingen Fide Castrol från Kuba.

Under kvalet var det Pittifaldi som var snabbast och knep Pole position. Bakom honom radade Guerilla Warfare-duon Castrol och Pott upp sig. Det andra startledet rundades av av Red Devil Racings Ralf Giskufe. Platserna fem och sex gick till Team Locusts Albán Proust och Team Nu'Lells Johan-Carlos Fiskikällarn, som leder förarmästerskapet med hela sju poäng. Hans stallkamrat Leonardo Everestlundo blev inte bättre än åttonde man och fick se Red Devils Sikh Rahr Ringö knipa sjundeplatsen.

När starten gick kom samtliga förare iväg bra, särskilt Everestlundo som var snabbast iväg av alla. Detta till trots låg han ändå sist när fältet kom in i första kurvan. Pittifaldi ledde fortfarande och bakom honom jagade Castrol och Pott. Proust hade passerat Giskufe och tagit sig upp på en fjärdeplats, Ringö hade gjort samma sak med Fiskikällarn och låg nu på en sjätteplats. In i kurva två, S-kurvan, tog sig Castrol upp i ledningen, Proust passerade både Pott och Pittifaldi och lade sig på en andraplats samtidigt som Fiskikällarn längre bak i fältet avancerade till en femteplats efter att ha passerat Red Devil-duon Ringö och Giskufe. Everestlundo låg kvar på sistaplatsen.

Castrol behöll ledningen ut ur S-kurvan och ut på rakan, men tätt bakom jagade både Proust och Pittifaldi. Brasilianaren var snabbast in i kurva tre medan Proust slipstreamade förbi Castrol och övertog andraplatsen. Länge bak i fältet tappade Ringö och Giskufe ytterligare då Everestlundo äntligen kunde avancera två positioner och lägga sig på en sjätteplats. Framför honom låg Pott och stallkamraten Fiskikällarn. Dessa två fick också se sig passerade av italienaren när det bakre fältet nådde kurva tre. Pott fortsatte att tappa och fick även se sig passerad av Giskufe. I täten var det Pittifaldi som hade kommandot, men bakom honom utmanade Castrol Proust om andraplatsen. I kurva fyra låg kubanen på en andraplats, men en miss i kurvan gjorde att han tappade fart, tvingades släppa fransmannen förbi sig på rakan mot kurva fem och tappade även tredjeplatsen till Everestlundo. I kurva fyra hade Ringö och Giskufe avancerat till femte respektive sjätte plats och Fiskikällarn gjorde vad han kunde för att hålla Pott bakom sig på den åttonde och sista positionen.

Positionerna höll i sig under resten av loppet där Pott stod för i det närmaste enda undantaget. Kambodjanskan lyckades avancera tre placeringar under det första varvets avslutande del, bara för att åter tappa när det var dags för depåstoppen. Pittifaldi var först in, följd av stallkamraten Proust på andraplats. Proust gjorde ett snabbt depåstopp och kunde därför komma ut tätt bakom den ledande Pittifaldi. Castrol och Everestlundo gick i depå som trea och fyra och när de var på väg ut efter sina stopp var Giskufe, Ringö och Pott på väg in. Ungefär samtidigt övertog Proust ledningen i loppet efter att ha passerat Pittifaldi i S-kurvan. Locust-duon hade en betryggande ledning och var bara hotade av varandra. De låg sida vid sida genom resten av loppet och bortsett från en kort stund under raksträckan mellan S-kurvan och kurva tre var det Proust som höll i taktpinnen.

Kampen om tredjeplatsen stod i inledningen av det andra varvet mellan Everestlundo och Castrol där de båda körde om varandra vid ett par tillfällen, men i S-kurvan började Giskufe knappa in på framförvarande Everestlundo. Italienaren fick därmed mera fokusera på att hålla norrmannen bakom sig än på att åter köra om Castrol, något som skulle visa sig vara svårare än väntat; i utgången av S-kurvan var inte bara Giskufe förbi utan också Ringö. Everestlundo var därmed sexa och hade nu bara Pott och Fiskikällarn bakom sig. Fiskikällarn, som kämpat från sin sistaplats sedan i slutet av det första varvet, passerade Pott i utgången av S-kurvan samtidigt som Giskufe snurrade i kurva tre. Norrmannen tappade två placering efter snurrningen och det till stallkamraten Ringö samt Everestlundo. Castrol fick därmed lite andrum på sin tredjeplats, men ledarduon kunde kubanen däremot inte göra något åt.

I mål var det Proust som var snabbast och fransmannen tog därmed sin första seger sedan Nederländernas Grand Prix 2009. Segern var också Team Locusts första seger sedan Spaniens Grand Prix 2009 då Pittifaldi vann. Pittifaldi korsade mållinjen kort efter Proust och Team Locust blev därmed historisk i och med att man var det första stallet i mästerskapets historia som lyckades ta en dubbelseger i ett lopp. Castrol blev klar trea och Everestlundo passerade Ringö i kurva fyra bara för åter bli omkörd av norrmannen i kurva fem. I mål var Ringö var fyra och Everestlundo femma, trots att han tappade en placering till Pott i sista kurvan. Den placeringen kunde han snabbt återta och Pott fick finna sig i att bli sexa. Giskufe fick fortsätta betala för sin snurrning och tappade även placering till Fiskikällarn, som blev sjua.

I tabellerna hårdnade kampen om båda titlarna avsevärt efter Team Locusts succélopp och Nu'Lells magra poängskörd. Proust tog in nio poäng på ledande Fiskikällarn som nu bara leder med två poäng före fransmannen och i konstruktörstabellen har ledningen krympt från sjutton till enbart fyra poäng mellan Nu'Lell och Locust. Guerilla Warfare övertog tredjeplatsen i tabellen, en poäng före Red Devil Racing.

Resultat, Japans Grand Prix
1. A Proust - 9 poäng
2. E Pittifaldi - 6 poäng
3. F Castrol - 4 poäng
4. S Ringö - 3 poäng
5. L Everestlundo - 2 poäng
6. P Pott - 1 poäng
7. J-C Fiskikällarn
8. R Giskufe

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 23 poäng
2. A Proust - 21 poäng
3. L Everestlundo - 18 poäng
4. S Ringö - 14 poäng
5. N Mainsail - 10 poäng
6. S Farrell - 10 poäng
7. P Sands - 9 poäng
8. Ö Robbaré - 6 poäng
= E Pittifaldi - 6 poäng
10. F Castrol - 4 poäng
11. R Giskufe - 3 poäng
12. P Pott - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 41 poäng
2. Team Locust - 37 poäng
3. Guerilla Warfare - 24 poäng
4. Red Devil Racing - 23 poäng