söndag 16 oktober 2011

Resultat: Singapores Grand Prix

Säsongens sista och avgörande lopp avgjordes på Marina Bay Street Circuit i Singapore och efter resultatet i föregående loppet i Japan var både förar- och konstruktörstabellen otroligt jämna. Därmed var kvalet i Singapore av största vikt. Pole position gick till Red Devil Racings Ralf Giskufe medan den andra startpositionen gick till mästerskapsledaren Johan-Carlos Fiskikällarn. Team Locusts Albán Proust är två poäng efter Fiskikällarn i tabellen och på startgridden var han också två platser bakom honom, i den fjärde startrutan. Mellan de två stod Enson Pittifaldi, som i Singapore gjorde sitt andra lopp för säsongen.

Startled nummer tre bestod av Guerilla Warfares Fide Castrol samt Red Devil Racings Sihk Rahr Ringö. Polly Pott knep sjunde startrutan för sitt Guerilla Warfare och tabelltrean Leonardo Everestlundo fick nöja sig med åttonde och sista startpositionen. Lagom till start öppnade skyarna sig och dränkte Marina Bay i nederbörd, vilket gjorde att samtliga förare valde att starta loppet på regndäck. Starten var också lugn och alla kom iväg bra. Bäst start fick nog Proust som i utgången av kurva ett hade passerat både Pittifaldi och Fiskikällarn. Ringö passerade Castrol i första kurvan och Everestlundo tog sig upp på en sjundeplats på Potts bekostnad. In i kurva två ledde Giskufe fortfarande och Fiskikällarn återtog sin andraplats från Proust. Ut ur kurvan var det återigen Proust som låg tvåa och nu hade även Pittifaldi passerat Fiskikällarn. Bakom dessa kom Pott, Everestlundo, Castrol och Ringö.

Giskufe ryckte till sig en lucka och kunde dra ifrån i ledningen medan resten av fältet fick göra upp sinsemellan om andraplatsen; efter kurva tre var det Locust-duon Proust och Pittifaldi, men strax bakom jagade Ringö, som tagit sig upp på en fjärdeplats. Även Everestlundo hade avancerat, på Fiskikällarn, Castrol och Potts bekostnad. I kurva fyra hade Ringö avancerat ytterligare och låg nu på andraplats, före Proust, Pittifaldi och Everestlundo. Fiskikällarn gjorde en vild satsning in i kurvan och tog sig upp på en tredjeplats samtidigt som Pott passerade Castrol för sjundeplatsen i kurva tre. Fältet delade upp sig en aning i tre grupper; den första bestod enbart av ledande Giskufe, grupp nummer två av de närmast jagande; Proust, Pittifaldi, Fiskikällarn och Ringö och grupp tre av Everestlundo, Pott och Castrol. Inom varje grupp var kampen om positionerna hård och detta visade sig allra tydligast när Castrol kolliderade med sin egen stallkamrat i kurva sex och såg till att Pott tvingades bryta loppet.

Två kurvor senare var det dags för kubanen att slå till igen. Den här gången var det Everestlundo han kolliderade med. Kubanen kunde fortsätta loppet men italienaren skickades av banan och även han var därmed borta. Sammanstötningen inträffade i kampen om sjätteplatsen och längre fram i fältet var det Pittifaldi som jagade Giskufe från sin andraplats medan Proust, Fiskikällarn och Ringö gjorde upp om tredjeplatsen. Förarna bytte flitigt positioner med varandra och när Giskufe gick i depå inför det andra varvet hade Ringö klättrat till en andraplats. Tätt bakom honom låg Pittifaldi, Fiskikällarn och Proust medan Castrol var aningen akterseglad. Giskufe kom ut ur depån i god tid och kunde passera första kurvan samtidigt som Pittifaldi, Ringö och Proust gick in för sina stopp. Fiskikällarn chansade och valde att fortsätta utan att göra ett depåstopp och kunde därmed klättra till andra plats. I det läget kom Castrol precis ut ur sista kurvan.

Efter depåstoppen började Giskufe tappa mark gentemot sina jagande konkurrenter och i kurva tre var han inte bara upphunnen av Proust utan också passerad. Dessutom hade han Pittifaldi tätt bakom sig. Fiskikällarn jagade från sin fjärdeplats och försökte hålla undan för Ringö medan Castrol gjorde vad han kunde för att komma ikapp förarna framför. In i kurva fyra hade Pittifaldi passerat både Giskufe och Proust, Ringö hade tagit sig förbi Fisikällarn och Castrol kämpade vidare en bit bakom. Ringö blandade sig i toppstriden på raksträckan fram mot kurva sex och passerade både Giskufe och Proust och låg nu bakom ledande Pittifaldi. In i kurvan blev det trångt om utrymme och Proust, i ett försök att passera Ringö, gjorde ett misstag. Han slog i norrmannens bil, knuffades in i barriären på andra sidan och slog sönder sin bil samtidigt som Ringö tvingades parkera på grund av skadorna av kollisionen. I och med detta blev det också klart att Fiskikällarn skulle kunna hålla ut i tabellen och bli världsmästare eftersom även tabelltrean Evereslundo brutit loppet. Fiskikällarn låg i det läget på femteplats med enbart Castrol bakom sig.

Med fyra bilar kvar i loppet och med tvåan och trean borta var det ingen som längre kunde hota Pittifaldi i ledningen. Fiskikällarn körde upp sig och gjorde ett försök i kurva tio, men passerades återigen av Pittifaldi. Castrol passerade Giskufe i kurva nio och låg nu helt plötsligt på en pallplacering. Pittifaldi vann loppet och tog sin andra seger i karriären på fem försök. Fiskikällarn blev tvåa som klar världsmästare och Giskufe knep tredjeplatsen efter att ha passerat Castrol på start- och målrakan i en dramatisk upplösning.

Fiskikällarn drog ifrån i tabellen med fem poäng och kunde se sig som segrare med sju poängs marginal före Proust. Pittifaldi avancerade till en femteplats i och med sin seger, men i konstruktörstabellen hjälpte det föga. Visserligen hamnade Nu'Lell och Locust på samma poäng, men Nu'Lell kunde ändå titulera sig mästare i egenskap av fler segrar under säsongen, tre mot Locusts två. Red Devil Racing kunde även återta tredjeplatsen från Guerilla Warfare och avsluta säsongen en placering bättre än året innan.

Resultat, Singapores Grand Prix
1. E Pittifaldi - 9 poäng
2. J-C Fiskikällarn - 6 poäng
3. R Giskufe - 4 poäng
4. F Castrol - 3 poäng
---------------------------------
DNF Ringö - 2 poäng
DNF A Proust - 1 poäng
DNF L Everestlundo
DNF P Pott

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 29 poäng
2. A Proust - 22 poäng
3. L Everestlundo - 18 poäng
4. S Ringö - 16 poäng
5. E Pittifaldi - 15 poäng
6. N Mainsail - 10 poäng
7. S Farrell - 10 poäng
8. P Sands - 9 poäng
9. F Castrol - 7 poäng
= R Giskufe - 7 poäng
11. Ö Robbaré - 6 poäng
12. P Pott - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 47 poäng
2. Team Locust - 47 poäng
3. Red Devil Racing - 29 poäng
4. Guerilla Warfare - 27 poäng

Inga kommentarer: