söndag 12 februari 2012

Resultat: Spaniens Grand Prix

Med strålande solsken kom de fyra stallen och de åtta förarna till Valencia i Spanien för årets andra lopp, denna gång på Valencia Street Circuit. Förra årets segrare, Enson Pittifaldi, fanns åter med i startfältet; då som ersättare för Nigel Mainsail men nu som ordinarie förare i Team Locust, på just Mainsails bekostnad.

Det var dock Red Devil Racings Sihk Rahr Ringö som var snabbast under kvalet och knep Pole position, strax före Guerilla Warfares Fide Castrol. Ringös landsman och stallkamrat, Ralf Giskufe, kvalade in som trea och fick dela startled med den regerande världsmästaren Johan-Carlos Fiskikällarn. Pittifaldi blev inte bättre än femma, knappt före Guerilla Warfares Saoirse Farrell. Det sista startledet delades av tabelledaren Albán Proust och 2009 års världsmästare, Leonardo Everestlundo.

När lamporna släcktes och startfältet släpptes iväg kom alla förarna iväg bra. In i första kurvan, Principal, lyckades Castrol passera Ringö och bli ny ledare. På raksträckan avancerade Pittifaldi till en fjärdeplats, en position han lyckades hålla in i kurva två. Där kunde Ringö återta ledningen medan Fiskikällarn avancerade till en andraplats. Giskufe låg kvar som trea, Castrol föll till en fjärdeplats och Proust hade tagit sig upp på en femteplats, strax före Pittifaldi.

Ringö tog sedan kommandot och var i relativ klar ledning in i kurva tre. En bit bakom på raksträckan jagade Pittifaldi, som klättrat i fältet genom kurva två, samt Fiskikällarn. Bakom dess kom sedan Proust, Castrol och Giskufe medan Farrell och Everestlundo var akterseglade i kurva två. Proust kunde passera Fiskikällarn i kurva tre samtidigt som Castrol tappade en position till Giskufe och Everestlundo tog över sjundeplatsen från Farrell. I det läget hade Team Locust två man på pallen, men strax innan kurva fyra började Pittifaldi få problem. Först passerade Giskufe, men fick åter ge sig för brasilianaren. Sedan passerade Fiskikällarn och Castrol lyckades köra om både honom och Pittifaldi i kurva fyra. Eländet var inte slut där för Pittifaldi. På raksträckan efter kurva fyra hade Pittifaldi taigt sig upp på en tredjeplats, åter bakom Proust. Fiskikällarn och Giskufe jagade tätt bakom och Giskufe, i ett försök att vinna mark gentemot brasilianaren, slog i dennes Locustbil och fick honom att tvingas bryta loppet.

Ringö ledde alltjämt in i kurva fem. Bakom honom låg Proust på en relativt säker andraplats. Giskufe jagade från sin tredjeplats och Farrell, som tagit sig upp till en fjärdeplats, ledde fältet av tre bilar på raksträckan; Fiskikällarn och Castrol gjorde vad de kunde för att komma ikapp. Everestlundo hade ett händelsefattigt lopp och kämpade på från sin åttondeplats. Ringö var först att gå i depå samtidigt som Proust tog sig igenom kurva fem. Giskufe, Castrol och Farrell låg precis bakom fransmannen. Fiskikällarn hade tappat mark och låg nu på en sjundeplats, strax före sin stallkamrat Everestlundo. Giskufe tog sig förbi Proust och var tvåa in i depån, med fransmannen precis bakom sig. I samma skede tog sig Ringö genom kurva ett, Farrell och Castrol slogs om positioner i kurva sex och i kurva fem höll Fiskikällarn Everestlundo bakom sig.

Under resten av loppet var fältet för det mesta uppdelat i fyra delar. Ringö ledde konfortabelt, Proust jagade Giskufes andraplats, Castrol och Farrell kämpade om platserna fyra och fem och Fiskikällarn och Everestlundo gjorde vad de kunde för att komma ikapp de framförvarande bilarna. I ingången till kurva tre kunde Proust passera Giskufe och se till att det åtminstone inte skulle bli en dubbelseger för Red Devil Racing denna dag. Jakten på ledande Ringö kunde börja.

In i kurva fem ledde Ringö fortfarande men Proust hade knappat in på norrmannen. Bakom Proust jagade Giskufe frenetiskt. Castrol höll fjärdeplatsen och Fiskikällarn hade passerat Farrell för femteplatsen. Genom kurva fem och ut på rakan mot kurva sex knappade Proust in mer och mer på Ringö, som i princip lett loppet från början till start. Norrmannen försökte hålla ut in i det sista, men i utgången av loppets sista kurva kunde Proust passera och ta sig upp i ledningen i en manöver som var identisk med Pittifaldis segermanöver i Valencia senast. Proust passerade mållinjen som segarar för andra gången i år och Ringö fick bittert nöja sig med en andraplats. Giskufe slutade trea och Farrell tog sig förbi både Fiskikällarn och Castrol i kurva sex och slutade som fyra. Castrol blev femma följd av Fiskikällarn och Everestlundo.

Proust utökade sin ledning i förartabellen i och med denna seger. Med sina arton poäng leder han nu med åtta poäng föra tvåan, Giskufe. I konstruktörstabellen är det jämnare; där leder Team Locust nu med bara tre poäng före Red Devil Racing, 19 poäng mot 16, som övertog andraplatsen från Team Nu'Lell.

Resultat, Spaniens Grand Prix
1. A Proust - 9 poäng
2. S Ringö - 6 poäng
3. R Giskufe - 4 poäng
4. S Farrell - 3 poäng
5. F Castrol - 2 poäng
6. J-C Fiskikällarn - 1 poäng
7. L Everestlundo
---------------------------------
DNF E Pittifaldi (kollision)

Aktuella tabeller
1. A Proust - 18 poäng
2. R Giskufe - 10 poäng
3. S Ringö - 6 poäng
4. S Farrell - 5 poäng
5. L Everestlundo - 4 poäng
6. J-C Fiskikällarn - 4 poäng
7. F Castrol - 2 poäng
8. E Pittifaldi - 1 poäng

1. Team Loust - 19 poäng
2. Red Devil Racing - 16 poäng
3. Team Nu'Lell - 8 poäng
4. Guerilla Warfare - 7 poäng

Resultat: Australiens Grand Prix

Solen stod högt på himlen över Albert Park inför Australiens Grand Prix, säsongens första lopp. Startgridden bjöd inte på många nyheter annat än att Enson Pittifaldi bytt plats med Nigel Mainsail som ordinarie förare i Locust och i Guerilla Warfare on Wheels hade kubanen Fide Castrol fått förtroendet istället för Pira Sands. I övrigt var förarna och stallen desamma.

I kvalet till årets första lopp var det 2009 års världsmästare, Leonardo Everestlundo, som satte den snabbaste tiden. Han fick dela första startledet med just Pittifaldi. Castrol kvalade in som trea och Locustförare nummer två, Albán Proust, blev fyra. Den regerande världsmästaren Johan-Carlos Fiskikällarn lyckades inte bli bättre än femte man, knappt före Red Devil Racings Sihk Rahr Ringö. Ringös stallkamrat Ralf Giskufe undvek sista platsen i kvalet genom att sätta en snabbare tid än Saorise Farrell.

När starten gick kom samtliga förare iväg utan problem. Bästa starten gjorde Ringö som lyckades avancera en plats i fältet på Fiskikällarns bekostnad. In i första kurvan var Everestlund först, men fick se sig passerad av Pittifaldi. Bakom tätduon jagade Castrol, Proust och Giskufe, som avancerat till en femteplats. I den mera långsamma kurva två kunde Proust passera hela framförvarande fältet och lägga sig i ledning, men bakom kom Giskufe som i utgången av kurvan tog över ledningen. Proust, Pittfaldi, Castrol och Everestlundo var de som närmast jagade norrmannen. Giskufe kunde dock hålla undan för den jagande kvartetten genom kurva tre och fyra samtidigt som dessa slogs inbördes om placeringarna två till fem. Längst bak gjorde Ringö, Fiskikällarn och Farrell upp om de sista platserna.

I kurva fem kunde både Proust och Everestlundo passera Giskufe medan Pittifaldi och Castrol hade tappat mark. Farrell var nu uppe på en sjätteplats, jagad av Fiskikällarn och Ringö. Proust, Giskufe och Everestlundo bytte platser med varandra om och om igen genom de avslutande kurvorna sex och sju och det var Giskufe som först dök in i depån, tätt följd av Proust. Pittifaldi hade avancerat till en tredjeplats och låg precis före Everestlundo och Castrol i utgången av kurva sju. Bakom dessa låg fortfarande den något avhängda trion Ringö, Farrell och Fiskikällarn.

Giskufe och Proust lämnade depån samtidigt som Everestlundo beslutade sig för att inte göra något depåstopp alls. Italienaren passerade helt sonika depåinfarten och kunde därmed avancera till en tredjeplats in i första kurvan. Även Pittifaldi valde att inte göra något stopp och kunde därmed lägga sig som fyra medan Castrol, Farrell och Ringö gick in i depån. Längst bak valde även Fiskikällarn att inte göra ett stopp och avancerade till sjunde plats.

Proust kunde sedan passera Giskufe och göra ett litet ryck. Medan norrmannen fick se sig passerad av Everestlundo på raksträckan mot kurva två kunde fransmannen enkelt ta kurvan utan att oroa sig. Pittifaldi lämnade kurva ett som fyra och Castrol jagade bakom denne från sin femteplats. Ut ur depån kom samtidigt Farrell och Ringö, där Fiskikällarn skulle ta kurva ett före norrmannen i och med det uteblivna depåstoppet. När väl Proust tagit ledningen och fått en lucka visade han sig vara oslagbar och kunde hålla undan resten av loppet. Segern blev Prousts tredje tävlingsvinst i karriären.

Desto mer spännande var det i kampen om andraplatsen. I ingången till kurva två var det Everestlundo som låg först före Giskufe och Castrol. Pittifaldi jagade en bit bakom ute på rakan samtidigt som Farrell och Fiskikällarn lämnade kurva ett. På den åttonde och sista platsen återfanns Ringö, som skulle till att äntra kurva ett. Farrell tog in på framförvarande Pittifaldi och lyckades också passera brasilianaren i ingången till kurva två. Fiskikällarn ville inte vara sämre och gjorde samma sak en kurva senare. Även Farrell fick se sig omkörd av den regerande världsmästaren.

Fiskikällarn tog även in på trion Giskufe, Castrol och Everestlundo och kunde på raksträckan mot kurva fyra passera just Everestlund och lägga sig på en fjärdeplats. I kurva fyra passerades Castrol av både Fiskikällarn och Evereslundo och i kurva fem såg Giskufe ut att bli uppäten. Everestlundo, Fiskikällarn och Castrol passerade alla tre samtidigt som Fiskikällarn fick ge vika för Castrol. Kampen fortsatte genom kurva sex och in i kurva sju och medan Proust i ensamt majestät gick ut på start- och målrakan för sista gången satsade tredjeplacerade Castrol allt på ett kort och försökte köra om Everestlundo. Kubanens hårt slitna däck höll dock inte för satsningen och en punktering var ett faktum. Castrol kunde bara se på medan resten av fältet passerade honom och hur fyra poäng blev till noll. Istället stod striden mellan Giskufe och Everestlundo, där norrmannen drog det längsta strået efter en hård kamp in på mållinjen. Fiskikällarn blev fyra och bakom honom kunde Farrell hålla ut för Pittifaldi och Ringö.

Resultat, Australiens Grand Prix
1. A Proust - 9 poäng
2. R Giskufe - 6 poäng
3. L Everestlundo - 4 poäng
4. J-C Fiskikällarn - 3 poäng
5. S Farrell - 2 poäng
6. E Pittifaldi - 1 poäng
7. S Ringö
---------------------------------
DNF F Castrol (punktering)

Aktuella tabeller
1. A Proust - 9 poäng
2. R Giskufe - 6 poäng
3. L Everestlundo - 4 poäng
4. J-C Fiskikällarn - 3 poäng
5. S Farrell - 2 poäng
6. E Pittifaldi - 1 poäng

1. Team Loust - 10 poäng
2. Team Nu'Lell - 7 poäng
3. Red Devil Racing - 6 poäng
4. Guerilla Warfare - 2 poäng