söndag 4 september 2011

Resultat: USA:s Grand Prix

Det var inte bara samtliga närvarande i Long Beach som var dystra i och med nyheten om att Öz G. Robbaré avlidit av sina skador från kraschen i Monaco - vädret visade sina sympatier genom ett konstant regn som verkligen blötte ner Long Beach Circuit. Red Devil Racing kom till start, trots förlusten av en av sina förare, och det var också dennes ersättare, norrmannen Ralf Giskufe, som knep Pole position under kvalet. Bredvid honom startade mannen som Robbaré kolliderade med i Monaco, Team Locusts Nigel Mainsail. Red Devils Sikh Rahr Ringö kvalade in som trea och Guerilla Warfares Pira Sands som fyra. Det tredje startledet delades av mästerskapsledaren Johan-Carlos Fiskikällarn och Sands stallkamrat Saoirse Farrell. Vinnaren i Monaco, Team Nu'Lells Leonardo Everestlundo, kvalade in som sjua och Team Locusts Albán Proust startade från åttonde startposition.

Starten gick bra, regnvädret till trots, och det var Giskufe som var först in i första kurvan efter den otroligt långa inledande raksträckan. Bakom honom var ställningen Mainsail, Fiskikällarn, Ringö, Sands, Everestlundo, Farrell och Proust. Giskufe var även först igenom första kurvan, men Ringö klättrade förbi Fiskikällarn och Mainsail upp på en andraplats och Mainsail fick även släppa förbi sig Fiskikällarn. Sands och Everestlundo höll ställningarna medan Proust avancerade en placering genom att ta sig förbi Sands.

Giskufe fick dock problem genom kurva två och tre och tappade mark och när fältet väl nådde kurva fyra var norrmannen inte bättre än femma. Hans stallkamrat, Ringö, var ny ledare och jagades av Fiskikällarn, Mainsail och Farrell som alla passerat Giskufe. Bakom Giskufe låg Proust på en den sista poängplatsen medan Everestlundo tappat mark och nu fick se sig sist och närmast jagandes Sands i hopp om att ha en chans att ta slutligen ta poäng.

Proust stod för en enorm uppkörning genom kurva fyra och fem och vid utgången på raksträckan inför det depåstoppen och det andra varvet låg han tvåa, sida vid sida med Mainsail som nu var trea. Ringö var alltjämt i ledningen, men Fiskikällarn, den tidigare tvåan, hade inte bara passerats av Proust utan även av Farrell och Sands. Hittills hade loppet i regnet varit disciplinerat och gått smidigt, men i utgången av kurva fem hände allt på en gång; i det våta underlaget fick inte Farrell stopp på sin bil i tid och smällde rakt in i Mainsails Locust, som for av banan och in i skyddsbarriären. Samtidigt gjorde Sands samma misstag och knuffade av Farrell banan, som även hon tvingades bryta.

Ringö passerade start- och mållinjen utan att gå in i depån. Proust gjorde samma sak från sin andraplats och inte heller Sands, som nu var ny trea då Mainsail och Farrell inte längre var kvar i leken, valde att gå in. Giskufe passerade som nummer fyra och det var Everestlundo som var först in i depån från sin femteplats. Han passerades dock därinne av Fiskikällarn och med två bilar borta så var det dessa två som nu låg sist i loppet. Ringö öppnade en lucka till Proust medan Everestlundo kunde påbörja sin uppkörning genom fältet genom att passera först Giskufe och sedan Sands. Giskufe och Sands fortsatte att slåss om positioner och i kurva två tog äventyret slut. Sands slog i Giskufes bil och for av banan i hög hastighet. Därmed var ingen Guerilla Warfare-bil kvar i loppet. Giskufe kunde dock fortsätta och i kurva fyra var han trea då Proust, som redan tvingats släppa Everestlundo förbi sig, fick se sig överlistad av norrmannen. Proust fick dock revansch i kurva fem och kunde ta tillbaka tredjeplatsen, en plats han höll ända in i mål.

Ringö vann loppet efter en övertygande körning på det andra varvet och Everestlundo imponerande med en stark uppkörning från sjätte till andra plats. Giskufe blev fyra och Fiskikällarn kom sist i mål av de kvarvarande bilarna, på en femteplats. Fiskikällarn lyckades bara ta fem poäng på de två senaste loppen, men med de tidigare arton så behåller han ledningen i tabellen. Everestlundo befäste sin andraplats i tabellen och i konstruktörstabellen har Nu'Lell tagit en betryggande ledning inför de två avslutande loppen.

Resultat, USA:s Grand Prix
1. S Ringö, Red Devil - 9 poäng
2. L Everestlundo, Nu'Lell - 6 poäng
3. A Proust, Locust - 4 poäng
4. R Giskufe, Red Devil - 3 poäng
5. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 2 poäng
---------------------------------
DNF P Sands, Guerilla Warfare (kollision) - 1 poäng
DNF N Mainsail, Locust (kollision)
DNF S Farrell, Guerilla Warfare (kollision)

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 23 poäng
2. L Everestlundo - 16 poäng
3. A Proust - 12 poäng
4. S Ringö - 11 poäng
5.
N Mainsail - 10 poäng
6. S Farrell - 10 poäng
7. P Sands - 9 poäng
8. Ö Robbaré - 6 poäng
9. R Giskufe - 3 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 39 poäng
2. Team Locust - 22 poäng
3. Red Devil Racing - 20 poäng
4. Guerilla Warfare - 19 poäng

Robbaré avliden

Mästerskapsledningen har lämnat en kort pressrelease tillsammans med Red Devil Racing där man meddelar att Öz G. Robbaré, som kolliderade med Team Locusts Nigel Mainsail under Monacos Grand Prix, har avlidit på sjukhuset av sina skador.

Det var när det första varvet skulle avslutas som fransmannen från sin sistaplats skulle försöka avancera i fältet genom att köra om Mainsail på utsidan i Rascasse. De två bilarna slog ihop, Robbarés bil tippade över och fransmannen klämdes fast under densamma. Loppet bröts omedelbart och räddningspersonal jobbade febrilt med att få loss Robbaré och föra honom till sjukhus. Han opererades under natten, men förgäves.

USA:s Grand Prix kommer att genomföras som planerat och Red Devil Racing meddelar att man kommer att ställa upp. Reservföraren Ralf Giskufe kommer ersätta Robbaré i bil nummer åtta.

Resultat: Monacos Grand Prix

Efter ett långt uppehåll fortsatte årets mästerskap med lopp nummer tre, denna gång på Circuit de Monaco i Monte Carlo. Team Nu'Lell fick en drömstart på säsongen med två raka segrar och framgångarna fortsatte även den här gången då Leonardo Everestlundo tog hand om Pole position. Den andra startpositionen tog Guerilla Warfares Pira Sands hand om. Även det andra startledet skulle delas upp mellan dessa två stall då tabelledaren Johan-Carlos Fiskikällarn kvalade in som trea och Saoirse Farrell som fyra. Fiskikällarens närmsta utmanare, Team Locusts Nigel Mainsail, blev inte bättre än femma och hans stallkamrat Albán Proust kvalade in först som sjunde man. Mellan sig hade de Red Devil Racings Öz G. Robbaré vars stallkamrat Sikh Rahr Ringö tog hand om den åttonde och sista startplatsen.

När så väl starten gick kom alla förarna iväg bra och in i första kurvan, Sainte Devote, var det Everestlundo som alltjämt hade ledningen. Fiskikällarn passerade Sands upp på en andraplats och irländskan fick även se sig passerad av Farrell och Mainsail in i Sainte Devot. En lätt kollision mellan Mainsail och Sands hade kunnat ställa till det, men båda förarna höll sig kvar på banan. Strax bakom skuggade Robbaré, Proust och Ringö.

Efter den något bleka starten började Sands bli varm i kläderna och när fältet kom till kurva två, Massenet, så var det Sands som var i ledning och Everestlundo fick nu se sig jaga förstaplatsen istället för att försvara den. Även Robbaré hade kört upp sig och låg nu på en tredjeplats med Fiskikällaren strax bakom sig. Ringö och Farrell gjorde upp om femte och sjätteplatserna medan Locustduon Mainsail och Proust fallit längst ner i fältet. Sands och Everestlundo fortsatte att jaga varandra genom kurva fyra och hade därmed lyckats öppna upp en lucka till resten av fältet som låg en kurva bakom. Robbaré höll alltjämt emot Fiskikällarns omkörningsförsök och Ringö drog nytta av Farrell, Mainsail och Proust alla sedan missbedömde ingången till kurva fyra och tappade tid.

Fältet var i stort sett oförändrat fram till det första varvets avslutande, i alla fall i täten. I Rascasse var det Sands som ledde före Everestlundo medan Ringö, Fiskikällaren och Farrell gjorde upp i Piscine, eller swimmingpoolen som den också kallas. Längre bak, i Tabac, låg Robbaré före Locustduon Mainsail och Proust i en hård kamp om den sista poängplatsen. Everestlundo lyckades passera Sands in i depån, men Sands tog tillbaka ledningen på vägen ut igen. Fiskikällarn kunde gå in som nummer tre och Farrell som nummer fyra. Bakom dessa låg Ringö, som fallit tillbaka, och Robbaré, som fått se sig blivit passerad av Mainsail och Proust. Locustförarna hade även lyckats passera Ringö, vilket såg till att det numera var Red Devil-förarna som fick abonnera på de poänglösa platserna.

Ut ur Sainte Devote på det andra varvet var det Everestlundo som återigen tagit ledningen före Sands, med Farrell och Fiskikällaren som trea och fyra en bit bakom. Ringö passerade Mainsail och tog sig upp på en sjätteplats och kunde nu jaga Proust medan Mainsail fick försvara sig mot en framstormande Robbaré från åttondeplatsen. I Rascasse försöker Robbaré passera Mainsail på utsidan men blir klämd mellan engelsmannen och säkerhetsräcket. De två bilarna slår i varandra, fransmannen kastas överända och blir fastklämd under bilen. Karossdelar och annan bråte täcker banan, varpå de röda flaggorna kommer fram runt om Circuit de Monaco. Av säkerhetsskäl har beslutet fattats att stoppa loppet och eftersom det andra varvet har påbörjats kommer det inte att startas om. De positioner som var när loppet rödflaggades är de som gäller som slutligt resultat. Detta innebär att Everestlundo tar sin andra seger i karriären, lustigt nog även denna gång i Monaco, och att Guerilla Warfare-duon Sands och Farrell fyller ut resten av podiet.

Resultat, Monacos Grand Prix
1. L Everestlundo, Nu'Lell - 9 poäng
2. P Sands, Guerilla Warfare - 6 poäng
3. S Farrell, Guerilla Warfare - 4 poäng
4. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 3 poäng
5. A Proust, Locust - 2 poäng
6. S Ringö, Red Devil - 1 poäng
7. N Mainsail, Locust
---------------------------------
DNF Ö Robbaré, Red Devil (kollision)

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 21 poäng
2. L Everestlundo - 10 poäng
3. N Mainsail - 10 poäng
4. S Farrell - 10 poäng
5. P Sands - 8 poäng
6. A Proust - 8 poäng
7. Ö Robbaré - 6 poäng
8. S Ringö - 2 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 31 poäng
2. Team Locust - 18 poäng
3. Guerilla Warfare - 18 poäng
4. Red Devil Racing - 8 poäng