måndag 15 november 2010

Resultat: Australiens Grand Prix

Precis som i Ungern öste regnet över Albert Park i Melbourne, Australien, där det sista loppet i årets mästerskap skulle avgöras. Striden om förartiteln avgjordes i Ungern och oavsett vad resultatet av dagens lopp kommer att se ut så är Pistonheads Kenny Katla redan klar mästare. Konstruktörstiteln var dock fortfarande oklar och striden där stod mest mellan ledande Pistonhead och Team Locust, som skuggade två poäng bakom. Guerilla Warfare och Team Nu'Lell hade fortfarande en teoretisk chans att kunna bärga titeln, men de låg tio respektive elva poäng bakom Pistonhead och behövde ett mirakel.

I kvalet till Australiens Grand Prix var det en annan Pistonhead-förare som tog Pole position; Mikael Hjort. Hjort ersatte här Lars Stenberg, som skadade sig i sin avåkning i Ungern. Saoirse Farrell kvalade in som tvåa, Albán Proust startade som trea och Sikh Rahr Ringö som fyra. Det tredje startledet delades av Boerne Aeckelsten, som ersatte den skadade Johan-Carlos Fiskikällarn i Nu'Lell, samt stallkamraten och den avgående mästaren Leonardo Everestlundo. Bakom dessa startade Nigel Mainsail och Öz G. Robbaré och längst bak, i sista starledet, stod Katla och förra loppets segrare Pira Sands.

Starten gick i ösregnet och samtliga förare kom iväg bra - även Mainsail, som var den enda som missade sin start senast. Fältet tog den första kurvan utan besvär och i kurva två ledde Farrell före Mainsail, som gjort en anmärkningsvärd upphämtning från sin sjunde startposition. Bakom honom låg stallkamraten Proust och Hjort, som startade i Pole position, låg fyra. I kurva tre hade Proust ryckt åt sig ledningen före Hjort, Farrell hade passerat Mainsail och bakom dessa kom Nu'Lell-duon Aeckelsten och Everestlundo, följd av Sands, Ringö och Robbaré. Längst bakbefann sig Katla. Farrell och Mainsail slogs intensivt om tredjeplatsen - så intensivt att de både passerades av först Everestlundo och sedan Aeckelsten i kurva fyra. Länge bak i fältet var den enda skillnaden att Katla klättrat till en nionde plats genom att passera Robbaré.

Hjort jagade Proust frenetiskt och i kurva fem lyckades han också ta sig förbi fransmannen och upp i ledning. Bakom kom Everestlund och Aeckelsten, men den senare tvingades se sig omkörd av Mainsail varpå Farrell nu såg sig jaga Aeckelsten istället. Robbaré och Katla hade lyckats tagit sig förbi Sands och Ringö innan kurvan och väl där satsade Katla allt på ett kort och tog sig genom en vild satsning även förbi Robbaré och Farrell upp på en sjätteplats. Sands satsade lika hårt och var för ett ögonblick uppe på en tredjeplats.

I kurva sju satsade Robbaré för hårt och tvingades till en vild inbromsning. Däcken på hans Red Devil-bil var redan slitna och de extra påfrestningarna visade sig vara mer än vad de tålde; Robbaré fick punktering och tvingades bryta som förste man. Efter ett varv var Hjort först av samtliga bilar i depå, följd av Proust, Aeckelsten, Farrell, Everestlundo, Mainsail, Sands, Katla och Ringö.

In i kurva ett tog sig Aeckelsten förbi Proust upp på en andraplats medan både Everestlundo och Sands passerade Farrell. Mainsail föll därmed till en sjundeplats och bakom honom återfanns Katla och Ringö. Resten av varvet var relativt händelselöst då fältet spridit ut sig och med bara en enda bil som brutit. Men detta kom att ändra på sig då Everestlundo i utgången av kurva sex gjorde samma misstag som Robbaré. Men ett punkterat däck tvingades italienaren parkera sin bil vid sidan av banan och därifrån kunde han se stallkamraten Aeckelsten passera Hjort och knipa segern i sitt första lopp i karriären! Hjort slutade som tvåa i sin debut efter en stabil insats och Proust blev trea. Farrell slutade fyra och en vilt satsande Mainsail, i jakt på viktiga konstruktörspoäng, kastade bort sin femteplats då han kom ut med för hög fart ur den sista kurvan och snurrade av. Istället kunde Ringö plocka upp femteplatsen och Katla kunde ta en poäng i och med sin sjätteplats. Sands var sist i mål av de kvarvarande bilarna, men blev utan poäng.

Katla vann därmed förartiteln med hela sju poäng efter att ha tappat två poäng av sin ledning från förra loppet och hans stall, Pistonhead Racing, kunde med sju bärgade poäng mot Team Locusts fyra dra ifrån med tre poäng i konstruktörstabellen och därmed även säkra den titeln med fem poäng marginal. Team Nu'Lell gjorde en stark upphämtning och blev trea, bara fyra poäng bakom Locust och fem före Guerilla Warfare. Proust klättrade två placeringar i förartabellen i och med sin tredjeplats i loppet och slutade därmed tvåa för andra säsongen i rad.

Resultat, Australiens Grand Prix
1. B Aeckelsten, Nu'Lell - 9 poäng
2. M Hjort, Pistonhead - 6 poäng
3. A Proust, Locust - 4 poäng
4. S Farrell, Guerilla Warfare - 3 poäng
5. S Ringö, Red Devil - 2 poäng
6. K Katla, Pistonhead - 1 poäng
7. P Sands, Guerilla Warfare
---------------------------------
DNF N Mainsail, Locust (punktering)
DNF L Everestlundo, Nu'Lell (punktering)
DNF Ö Robbaré, Red Devil (punktering)

Aktuella tabeller
1. K Katla - 21 poäng
2. A Proust - 14 poäng
3. N Mainsail - 11 poäng
4. P Sands - 10 poäng
5. B Aeckelsten - 9 poäng
6. L Everestlundo - 6 poäng
7. J-C Fiskikällarn - 6 poäng
8. M Hjort - 6 poäng
9. S Farrell - 6 poäng
10. Ö Robbaré - 4 poäng
11. S Ringö - 4 poäng
12. J Persson - 2 poäng
13. L Stenberg - 1 poäng

1. Pistonhead Racing - 30 poäng
2. Team Locust - 25 poäng
3. Team Nu'Lell Racing - 21 poäng
4. Guerilla Warfare - 16 poäng
5. Red Devil Racing - 8 poäng

Inga kommentarer: