tisdag 15 februari 2011

Resultat: Nederländernas Grand Prix

Precis som i Tysklands Grand Prix var himlen tung av gråa moln inför Nederländernas Grand Prix på Circuit Park Zandvoort. Risk för regn var således överhängande, men under kvalet var det i alla fall torrt på banan. Red Devil-duon Sikh Rahr Ringö och Öz G. Robbaré tog hand om det första startledet medan det andra delades av Saiorse Farrell på tredje plats och Leonardo Everestlundo på fjärde. Team Locust tog hand om platserna fem och sex då Nigel Mainsail och Albán Proust parkerade sig i startled nummer tre och längs bak återfanns förra loppets segrare och VM-ledande Johan-Carlos Fiskikällarn samt Pira Sands.

Om det föregående loppet började bra för Fiskikällarn så var det tvärtom nu; alla förarna kom iväg i starten, men Fiskikällarn fick ändå se sig sist av alla då Sands passerade på raksträckan. I kurva ett, Tarzanbocht, körde Robbaré om Ringö och upp i ledning medan både Mainsail och Proust passerade Everestlundo. Efter Tarzanbocht hade förarna ett val; antingen kunde de ta den längre vägen genom Gerlachbocht och hårnålen i Hugenholtzbocht eller ta den kortare vägen genom Hunserug till Toyotabocht. Förarna var tvingade att använda båda valen under loppet, men kunde alltså själva bestämma när man körde vart. Ledande Robbaré valde att ta det kortare spåret medan gänget bakom - Ringö, Farrell (som avancerat), Proust och Mainsail tog det längre alternativet. Mainsail passerade Proust i Hugenholtzbocht medan Farrell och Ringö slog ihop i utgången av densamma. Båda bilarna kunde dock fortsätta. Sands, Everestlundo och Fiskikällarn valde alla att ta den kortare rutten, vilket gjorde att de knappade in och körde om bilarna framför.

I Nissanbocht missbedömde Robbar'e kurvan och kom in alldeles för snabbt. Fransmannen tvingades därför att bromsa hårt för att hålla sig kvar på banan, men kröp sedan fram på raksträckan fram mot Mitsubishibocht. Sands, som nu låg tvåa, gjorde samma missbedömning och tvingades även hon bromsa hårt. Irländskans däck var dock i sämre skick än Robbarés på grund av hårdare körning genom fältet och Sands kunde inte rädda situationen. Med ett sönderslitet däck hamnade Sands i barriären vid sidan av banan och blev stående. Robbaré gjorde vad han kunde för att komma iväg så snabbt som möjligt, men bakom honom jagade Fiskikällarn, Farrell, Everestlundo, Ringö, Mainsail och Proust - även om den sistnämnda i det läget ännu inte passerat Sands. Genom Mitsubishibocht kunde också Fiskikällarn passera fransmannen.

Liksom i Tyskland kom så regnet och det gjorde det i slutet av varvet, när fältet befann sig i Mitsubishibocht. Fiskikällarn var först att gå i depå även den här gången och en bit bakom honom kom Robbaré. Länge bak, i den sista kurvan - Bos-Uit - passerade Mainsail Farrell, Everestlundo och Ringö med en fantastisk manöver och var nu ny trea. Proust låg sist. Mainsail gick i depå som trea och Ringö som fyra efter att ha passerat Everestlundo på raksträckan efter Bos-Uit. Proust passerade Farrell på samma ställe och kunde gå i depå som sexa.

Men en relativt klar ledning kunde Fiskikällarn ta det lugnt på det andra varvet och var ohotad. Han lyckades därmed ta sin andra seger för säsongen och i karriären och tangerade därmed Kenny Katlas rekord från året innan. Även Robbaré var ohotad på sin andraplats och tog sin bästa placering i karriären. Kampen var desto hårdare om platserna bakom dessa och Ringö och Mainsail kämpade vilt om den sista podiumplatsen; Ringö lyckades passera engelsmannen både på raksträckan mot Hunserug och i Nissanbocht. Detta hjälpte föga då Mainsail återtog tredjeplatsen i Mitsubishibocht och kunde hålla den ända in i mål. Detta var den andra raka pallplatsen för Mainsail.

Ringö jagade efter, men hade en dålig ingång i Bos-Uit och passerades av först Proust och sedan Farrell, som även klättrade förbi Proust i samma manöver. Farrell och Proust kom ut ur Bos-Uit bra och det var med en hårsmån som Farrell undvek att Proust utnyttjade slipstream för att kunna passera irländskan. Farrell blev därmed fyra och Proust femma. Ringö, som slagits om en tredjeplats, fick nöja sig med en sjätteplacering. Everestlundo, blev därmed sjua och poänglös, även om italienaren slogs för sitt liv för att kunna passera Ringö på start- och målrakan.

I förartabellen drog Fiskikällarn ifrån och leder nu med åtta poäng före Mainsail med fyra lopp kvar av säsongen. Däremot är det tätare i konstruktörstabellen då Team Locust i och med en andraplats, två tredjeplatser och en femteplats bara ligger tre poäng bakom ledande Team Nu'Lell. Guerilla Warfare och Red Devil Racing är i det här läget en bit efter, men inbördes skiljer det bara en poäng mellan stallen.

Resultat, Nederländernas Grand Prix
1. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 9 poäng
2. Ö Robbaré, Red Devil - 6 poäng
3. N Mainsail, Locust - 4 poäng
4. S Farrell, Guerilla Warfare - 3 poäng
5. A Proust, Locust - 2 poäng
6. S Ringö, Red Devil - 1 poäng
7. L Everestlundo, Nu'Lell
---------------------------------
DNF P Sands, Guerilla Warfare (punktering)

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 18 poäng
2. N Mainsail - 10 poäng
3. Ö Robbaré - 6 poäng
4. A Proust - 6 poäng
5. S Farrell - 6 poäng
6. P Sands - 2 poäng
7. S Ringö - 1 poäng
= L Everestlundo - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 19 poäng
2. Team Locust - 16 poäng
3. Guerilla Warfare - 8 poäng
4. Red Devil Racing - 7 poäng

Inga kommentarer: