tisdag 15 februari 2011

Resultat: Tysklands Grand Prix

De gråa molnen täckte himlen över Nürburgring inför säsongspremiären av 2011 års Formula De-mästerskap på lördagen. Fyra stall hade tagit sig till startgriden och samtliga var bekanta från tidigare år; Team Locust, Team Nu'Lell Racing, Guerilla Warfare on Wheels samt Red Devil Racing. Samtliga stall kom till start med oförändrade föraruppställningar.

I kvalet var det Guerilla Warfares Saiorse Farrell som var snabbast och som därmed också knep Pole position. Johan-Carlos Fiskikällarn tog andraplatsen, tätt följd av Nigel Mainsail och Öz G. Robbaré i andra startledet, Sikh Rahr Ringö och Pira Sands i det tredje och Albán Proust och 2009 års världsmästare Leonardo Everestlundo i det fjärde. Alla förarna kom iväg bra i starten, men den bästa starten gjorde Sands som genast klättrade en placering och avancerade till femte plats. In i Castrol S-kurvan hade Fiskikällarn tagit ledningen från Farrell och bakom dessa klättrade Ringö upp på tredje plats förbi Mainsail. Fiskikällarn kom dock ur kurvan med låg fart och passerades av både Farrell och Ringö. Mainsail låg kvar på en fjärde plats och bakom honom passerade Sands Robbaré och Everestlundo passerade Proust.

I täten var fältet oförändrat fram till efter kurva tre, Ford-kurvan. Då hade Fiskikällarn återtagit ledningen före Ringö och på raksträckan fram mot Dunlop-Kehre tappade Farrell tredjeplatsen till Mainsail. En kurva bakom låg Everestlundo på en femte plats och jagades, i tur och ordning, av Proust, Sands och Robbaré. Efter att halva första varvet avverkats låg Fiskikällarn i en relativ trygg ledning i RTL-kurvan. Ringö, Farrell och Mainsail slogs inbördes om andraplatsen en kurva bakom och i Dunlop-Kehre låg Everestlundo, Sands ,Robbaré och Proust i en tät strid om platserna fem till åtta.

När Proust nådde RTL-kurvan hade han klättrat två placeringar till en sjätteplats. Fiskikällarn låg då redan i den avslutande Veedol S-kurvan och laddade för att gå in på start- och målrakan. Ungefär samtidigt vaknade vädergudarna till liv och himlen öppnade sig. Regnet öste ner och för Fiskikällarn kunde det inte ha kommit tidigare - det var på vippen att Nu'Lell-föraren hann vika in i depån för att byta till regndäck. Farrell och Ringö var tvåa och trea in i depån och norrmannen lyckades passera Farrell när förarna skulle ut igen. Proust, som nu låg fyra och även passerat stallkamraten Mainsail, gick in som nummer fyra. Bakom honom kom sedan Mainsail, Sands, Everestlundo och Robbaré. Precis som Ringö tog Robbaré en placering i samband med depåstoppet då han passerade Everestlundo, som nu låg sist.

Regnet och avstånden mellan bilarna gjorde det andra varvet relativt händelselöst. I kurva fem, mellan Dunlop-Kehre och RTL-kurvan, kom Farrell in med för hög fart och tvingades bromsa in alldeles för hårt, varpå bilen snurrade. De nya regndäcken hade slitits hårt under varvet och det var med nöd och näppe som irländskan undvek att köra av banan helt och hållet. Ringö kunde passera Farrell och på raksträckan fram mot RTL-kurvan passerade även Mainsail, som också körde om Ringö. Farrells olycka var dock inte över då Proust också passerade och stallkamraten Sands körde ikapp innan irländskan fått upp farten i bilen igen. Fiskikällarn ledde alltjämt och hade nu Mainsail, Ringö och Proust närmast efter sig. Farrell och Sands slogs inbördes om femteplatsen medan Robbaré och Everestlundo gjorde upp om platserna sju och åtta.

Regnet avtog och lagom till förarna nådde den svåra och långsamma Veedol S-kurvan hade regnet upphört helt och hållet och solen tittat fram. Banan hade torkat upp och med ömtåliga regndäck på samtliga bilar kunde allt hända - och det gjorde det också nästan. Ringö satsade allt på ett kort i den avslutande kurvan och gick in i densamma med hög fart. Norrmannen passerade samtliga framförvarande bilar och tog ledningen, men tvingades bromsa in så hårt i utgången att däcken inte höll. Höger bakdäck exploderade och Ringö tvingades parkera. Fiskikällarn kunde återta ledningen och hålla den i mål - och därmed ta sin första seger någonsin - samtidigt som Mainsail och Proust tog andra- respektive tredjeplatsen för Team Locust. Farrell, som passerats av Sands i Bit-kurvan, återtog sin förlorade placering och kunde bli fyra. Sands blev femma och Ringö fick även se Everestlundo och Robbaré passera.

Resultat, Tysklands Grand Prix
1. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 9 poäng
2. N Mainsail, Locust - 6 poäng
3. A Proust, Locust - 4 poäng
4. S Farrell, Guerilla Warfare - 3 poäng
5. P Sands, Guerilla Warfare - 2 poäng
6. L Everestlundo, Nu'Lell - 1 poäng
7. Ö Robbaré, Red Devil
---------------------------------
DNF S Ringö, Red Devil (punktering)

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 9 poäng
2. N Mainsail - 6 poäng
3. A Proust - 4 poäng
4. S Farrell - 3 poäng
5. P Sands - 2 poäng
6. L Everestlundo - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 10 poäng
2. Team Locust - 10 poäng
3. Guerilla Warfare - 5 poäng

Inga kommentarer: